Sunday 11 November 2012

Pelik Tanah Gersang Ditumbuhi Lautan Bunga Di Afrika (7 Gambar)



Benua Afrika rupanya tidak sekadar tanah kering kontang. Di Afrika Selatan, daerah gersang boleh berubah menjadi lautan bunga yang menawan. Namaqualand membentang sepanjang 970 km di pesisir barat Cape Town, dan memiliki luas area sekitar 440000 km. Selama musim panas, dataran tersebut kelihatan sangat kering dan gersang. Namun ketika musim bunga, padang yang tandus ini terlihat sangat cantik dan menawan dengan warna-warni beragam bunga.

Sukar untuk pelancong bayangkan, bagaimana mungkin di tanah gersang seperti Namaqualand boleh ada gurun bunga yang cantik. Menurut laman rasmi Namaqualand, setelah hujan musim sejuk, warna-warni bunga menghiasi dataran yang tandus ini. Bunga-bunga yang tumbuh liar ini pun menjadi panorama lain yang mengkagumkan di Namaqualand.

Ingin melihat cantiknya lautan bunga di daratan Afrika Selatan yang gersang ini? Sebaiknya, pelancong datang ke destinasi ini pada bulan Julai hingga Oktober setiap tahun. Sekitar 4000 jenis bunga mekar di wilayah tersebut.














Keindahan alam yang unik ini pun tersohor hingga ke luar Afrika Selatan. Musim dimana bunga-bunga liar ini mekar dikenali dengan sebutan musim bunga aster Namaqualand.

Menempuh perjalanan kurang lebih 5 jam dari Cape Town. Traveler sudah boleh melihat hamparan bunga liar yang cantik mulai dari West Coast National Park di Langebaan. Akan tetapi, panorama sesungguhnya boleh pelancong lihat ketika memasuki Kota Garies, Springbok, Kamieskroon, dan Port Nolloth.

Tidak hanya itu, Richtersveld National Park, Goegap Nature Reserve, Skilpad Wild Flower Reserve juga menjadi bahagian yang sangat menarik dan ‘wajib’ dilihat. Ya, traveler boleh melihat lautan bunga di seluruh area Namaqualand, pesisir barat Cape Town, Olifants River Valley, dan kota-kota seperti Citrusdal, Clanwilliam, Lamberts Bay, Nieuwoudtville serta Vredendal.

Jangan fikir, hanya boleh melihat padang savana atau dataran yang tandus saja. Afrika juga punya padang bunga yang mempesonakan!


#carigali

0 comments:

Post a Comment

 
;