Wednesday 14 November 2012

Pakaian Yang Diperbuat Dari Sejuta Labah-Labah



Pakaian merupakan keperluan asas yang sangat penting dalam kehidupan seharian..Lazimnya, bahan yang diperlukan bagi membuat sesuatu pakaian itu bergantung kepada jenis jenama ia dijual..Namun, bagi pakaian seperti di bawah ni, ia memerlukan bahan yang susah dicari, iaitu 'benang' daripada sejuta ekor labah-labah Golden Orb..Nak tahu apa rupa pakaian tu, meh usha kat bawah ni..





Sejenis pakaian daripada tekstil yang jarang dibuat daripada benang sutera sejuta ekor labah-labah akan dipamerkan hari ini di American Museum of Natural History di New York City.


Untuk menghasilkan kain yang berwarna emas-keemasan ini, seramai 70 orang dengan usaha selama 4 tahun diperlukan bagi mengumpul labah-labah dari jenis Golden Orb ini di sekitar tiang telefon di Madagascar, manakala sedozen pekeja lagi diperlukan bagi meneliti sutera sepanjang 80 kaki yang diekstrak dari setiap seekor labah-labah.


Hasil tekstil 11 x 4 kaki ini merupakan sekeping besar kain yang diperbuat daripada dari sutera labah-labah semula jadi yang ada di dunia ini.













source

0 comments:

Post a Comment

 
;