Wednesday 14 November 2012

Misteri Gigitan Pada Logo Apple Terjawab?



Pastinya korang tertanya-tanya kenapa terdapat gigitan pada epal yang dikeluarkan oleh syarikat gergasi Apple.di bawah adalah pendapat-pendapat tentang kewujudan logo Apple



Alan Turning, bapa komputer moden adalah seorang yang membangunkan sains komputer. Dimana beliau yang mengakhiri hidupnya dengan memakan apple yang mengandung sianida pada 8 June 1954.
Ada juga yang mengatakan, gigitan itu bererti bite atau sama dengan byte . Istilah tersebut berasal dari kapasiti memori komputer, iaitu mega byte, terra byte. Filosofinya, apple diumpamakan sebagai ilmu pengetahuan. Gigitannya adalah simbol kalau manusia tidak dapat memakan semua ilmu, tapi hanya sebahagian saja. Sebab ilmu di dunia ini terlalu luas untuk di terokai.



Kedua bagi Mengenang Isaac Newton (teori graviti dimana Newton melihat apple jatuh dari atas pokok)



Terinspirasi juga dari kisah manusia pertama, Adam dan Hawa. Dimana Apple merupakan buah sumber pengetahuan



Steve adalah hard Fan The Beatles, dan dia pun mengambil logo tersebut dari salah satu gambar album The Beatles.

Asalnyer kebiasaan Steve seorang vegetarian dan suka memakan buah apel. Saat itu steve bercadang untuk mewujudkan perusahaan bersama sahabatnya , simbol apple adalah simbol yang digunakan.



Pembuat logo Apple , Rob Janoff: Menurut keterangan Rob Janoff yang diambil dari creativebits, gigitan apel itu hanyalah satu variasi saja. Menurutnya, logo itu tidak punya maksud yang khusus, yang dia lakukan hanya merekabentuk apple dengan kreativiti yang dimilikinya.

Revolusi Logo Apple dari zaman ke zaman…



Jadi kesimpulannya walaupun Rob janoff telah menjelaskan maksud disebalik simbol gigitan tidak ada maksud yang khusus,ramai yang masih belum percaya,jadi misteri disebalik logo apple masih menjadi misteri hingga hari ini terjawab.
source



Jangan Lupa Like CeritaBaek dan Share di FB | Follow @ceritabaek :)

0 comments:

Post a Comment

 
;